اصول سرمایهگذاری در یک رمان
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۴۹۶۱
رمان «جادوی اعداد» نوشته علی صادقی و امیر مهاجر که سفرنامهای به هنگکنگ است، منتشر شد.
علی صادقی درباره این کتاب که در انتشارات لوح فکر راهی بازار نشر شده است، به ایسنا گفت: این کتاب یک رمان سفرنامهمانند به هنگهنگ است. من و یکی از دوستانم در یک دوره پیشرفته مهندسی مالی در هنگکنگ شرکت کردیم و مباحث این دوره که درباره اصول سرمایهگذاری است به یک رمان تبدیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به رشته تحصیلی خود گفت: من اقتصاد خواندهام، همیشه فرمولها به گونهای بود که آدمهای عادی و کسانی که بدون اطلاع وارد بورس میشدند، چون حوصلهشان نمیگرفت این فرمولها را بخوانند گرفتار میشدند. در این رمان فرمولهای اصلی را به صورت داستانوار باز کردهام، مثالهایی گذاشتهام تا کسی که قدری سواد داشته باشد، بخواند و متوجه شود اگر سهمی عرضه شد، چطور قیمتگذاری کند.
صادقی بیان کرد: این کتاب در ادامه سه رمان دیگر من است. رمان اولم «کافه وصال» است. این کتاب توضیح میدهد چطور یک شرکت میتواند از حالت ورشکستگی نجات پیدا کند. جلد دوم «عاشک کافه» (کافهای در استانبول) است که در این کتاب میگویم یک شرکت چطور از حالت معمولی به یک شرکت خوب و عالی تبدیل میشود و در جلد سوم «کافه کارجین» (کافهای در مسقط) توضیح میدهم که برای تجارت خارجی، صادرات و شناخت بازارهای صادراتی و شناخت بازار کشورهای عربی چه کاری باید انجام دهیم. همه این کتابها واقعی و شامل سفرها و جلسات من هستند، مثالهایی که میزنم واقعی هستند. جلد چهارم هم همین «جادوی اعداد» است. جلد پنجمی هم دارم که هنوز آن را بازنویسی نکردهام. عنوان جلد پنجم «کافه پرامانادا» (کافهای در بخارست، رومانی) است و شامل اتفاقاتی است که در اروپای شرقی برای من میافتد. موضوع این رمان هم رمزارزها و بیتکوین است. در این رمان به صورت قصهوار درباره بیتکوین و ابعاد پشتپردهاش میگویم و در قالب رمان به مردم هشدار میدهم که نسبت به چیز دارند سرمایهگذاری میکنند. رمانهای من یک مجموعه پنججلدی است که دوجلد اول را دنیای اقتصاد و جلد سوم و چهارم را لوح فکر منتشر کرده است. احتمالا جلد پنجم هم در انتشارات لوح فکر منتشر خواهد شد.
در بخشی از مقدمه کتاب «جادوی اعداد» میخوانیم: از مهمترین سوالاتی که این روزها با اوج گرفتن حضور عموم مردم در بازار بورس و خرید و فروش سهام شرکتهای بورسی به وضوح در محافل مختلف شنیده میشود این است که آیا سهم فلان شرکت آنقدری که معامله شد میارزید؟ چه آینده قیمتی میتوان برای آن پیشبینی کرد؟ و اینکه با توجه به پیچیدگی علم مدیریت مالی، آیا این امکان برای عموم مردم وجود دارد تا فارغ از فرمولهای انتزاعی درسی و یا نرمافزارهای سردردآور، به ارزیابی و تحلیل درستی از ارزشمندی سهام شرکتها رسید؟
همچنین با اندک نگاهی به بورسهای موفق دنیا، به نظر میرسد لازمه کارایی بازارهای مالی، کشف ارزش ذاتی سهام یا همان قیمت واقعی سهام است. بدین معنی که هرچه ارزشگذاری سهام با دقت و کیفیت بیشتری سنجیده شود، بازار پویا و قابل اتکاتری خواهیم داشت. شاید به همین دلیل هم باشد که در آن سوی مرزها، تحلیل رفتار مالی شرکتهای بورسی و ارزشگذاری قیمتی سهام از علوم و فنون کلاسیک مدیریت مالی فراتر رفته و از عنوان «هنر ارزشگذاری قیمتی سهام» استفاده میکنند.
این کتاب در اصل سفرنامهای است به هنگکنگ که یکی از مهمترین مراکز مالی قدرتمند جهان محسوب میشود و شهری است پر جنبوجوش.
شیوه نگارش کتاب اینگونه است که ضمن ارایه سبک جدیدی برای متون علمی، هر آنچه در چهارچوب نظری و فرمولی گفتیم بلافاصله با مثالهای واقعی و مطالعه موردی مرتبط با آن تکمیل شود. به زبان سادهتر؛ ارایه چهارچوب نظری با چاشنی مثالهای واقعی و سودمند. بنابراین در عینحالیکه اعماق صورتهای مالی با زبانی شیرین و با دقت و وسواس واکاوی شده است، ارائه مثالهایی واقعی از شرکتهای معروف دنیا باعث شده وجوه مختلف هنر ارزشگذاری سهام تحلیل شود.
مطالب کتاب به نحوی تنظیم شده که طیف متنوع و مختلفی از مخاطبان را در بر بگیرد، از سهامداران خرد تا سهامداران فعال در بازار سرمایه تا مدیران مالی شرکتها و سرمایهگذاران در بازارهای مالی میتوانند به عنوان یک راهنمای جامع و قابل اعتماد در کسب و کار بازار سرمایه، در ارزشگذاری قیمت سهام، از نسخهپیچی آن استفاده کنند. این رمان کاربردی، خوانندگان خود را تشویق میکند تا مانند یک کارآفرین فکر کنند و وارد بازار شوند. به سهامداران آموزش میدهد که با اندک موج مثبتی خریدار نشوند و با اندک ترسی، در صف فروش سهام بنشینند.
محتوای کتاب به همه فعالان بازار سرمایه بارها یادآوری میکند که شرط لازم و کافی برای موفقیت در این بازار و کسب بازدهی خوب و مداوم این است که از یک سو بر تکنیکهای قیمتگذاری سهام شرکتها مسلط شوند و دوم در پیدا کردن سوژههای مطلوب سرمایهگذاری، بر اساس آنچه گفته شد، فرصتطلب باشند. این کتاب ماحصل حضور در یک کارگاه یکهفتهای در هنگکنگ است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: علی صادقی امیر مهاجر سرمایه گذاری ارزش گذاری فرمول ها هنگ کنگ شرکت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۴۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدرود آقای پل استر
پل استر، نویسنده آمریکایی روز ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ در نیویورک و بر اثر سرطان درگذشت. او متولد ۱۹۴۷ در نیوجرسی، فارغالتحصیل رشته ادبیات از دانشگاه کلمبیا و از نویسندگان محبوب ایرانیان بود.
محبوبیت پل استر در ایران با انتشار ترجمه رمان «سهگانه نیویورک» آغاز شد/ عکس: تصویر روی جلد کتاب سهگانهی نیویورک
محبوبیت پل استر در ایران با انتشار ترجمه رمان «سهگانه نیویورک» آغاز شد، مخاطب فارسیزبان به مخاطبان نزدیک به ۴۰ کشور دیگر دنیا افزوده شد و دیری نگذشت که تب استر خوانی به کتابخوانهای ایرانی سرایت کرد. سه ناشر به طور همزمان ترجمههایش را منتشر میکردند تا زمانی که نشر افق کپیرایت (حق چاپ و انتشار) آثار استر در ایران را خرید و به ناشر رسمی آثار این نویسنده در ایران بدل شد.
شخصیت استر نیز در به وجود آمدن این محبوبیت دخیل بود. او از معدود نویسندگانی است که در اوایل دهه هشتاد با نشریات ایرانی گفتگو کرد و از علاقه به مخاطب ایرانی خود سخن گفت.
،در آثار استر ترکیبی از تفکرات روانشناختی و رگههایی از پوچگرایی را میتوان پیدا کرد/عکس: تصویر روی جلد کتاب «سفر در اتاق تحریر»
پل استر جنایی و پلیسینویس نبود و سانتیمانتالیسم در آثارش دیده نمیشد. او در عین ارائه نثری منحصربهفرد، ردپای ژانر جنایی و کارآگاهی را به رمان پستمدرن گشود. نثر او همواره به تعلیق، مفاهیم فلسفی، پرسشگری در باب مسائل بیپاسخ انسان معاصر آغشته است.
ترکیبی از تفکرات روانشناختی و رگههایی از پوچگرایی را نیز میتوان در آثارش یافت که بخشی از آنها برگرفته از زندگی واقعی خود اوست. به غیر از «بخور و نمیر» و «اختراع انزوا»، رمان پستمدرنیستی «سفر در اتاق تحریر» آشکارا نمونه این جنبه از سبک نوشتاری اوست که خود استر در گفتگویی اشاره میکند: «گویی پیرمرد داستان خود اوست که شخصیتهای سایر کتابها و داستانهای قبلیاش به سراغش آمدهاند و درحالیکه خود را دربرابر آنها بیدفاع میبیند، باید دربرابر سرنوشتی که برایشان رقم زده است به آنها پاسخگو باشد».
نخستین بار سال گذشته سیری هاستودت، همسر و نویسنده همکارش اعلام کرد که پزشکان تشخیص دادهاند استر به سرطان مبتلا شده است
عکس: سالن کنسرت نایت در ۲۱ فوریه ۲۰۱۷در میامی، فلوریدا
استر در فیلمسازی نیز طبع آزموده و دو فیلم را در کارنامه حرفهای خود دارد. رسانهها غالبا او را سوپراستار ادبی و از فوقالعادهترین نویسندگان آمریکایی نامیدهاند.
از پل استر به فارسی کتابهای بخور و نمیر (دست به دهان)، کشور آخرینها، کتاب اوهام، شهر شیشهای، مون پالاس، اختراع انزوا، هیولا و… را خواندهایم. هرچند برخی آثار متاخر او در ایران امکان ترجمه و انتشار پیدا نکرد اما الهامبخش بسیاری از نویسندگان و داستاننویسان بود و افراد زیادی را به سوی رمان خواندن سوق داد.
روزنامه نیویورک تایمز سهشنبه، ۱۱ اردیبهشت به نقل از یکی از دوستان استر نوشت که او در خانهاش در بروکلین نیویورک درگذشت.
نخستین بار سال گذشته سیری هاستودت، همسر و نویسنده همکارش اعلام کرد که پزشکان تشخیص دادهاند به سرطان مبتلا شده است.
او دنیای بدون قصه را باور نداشت و تخیل را بخشی از واقعیت میدانست، و نویسندگی را «جنونی» توصیف کرد که «در جوانی به جان بعضیها میافتد و اگر آدم این بیماری نباشند رهایشان میکند».
طی دو دهه اخیر کمتر نویسنده آمریکایی در ایران به شهرت و محبوبیت استر رسیده است. میتوانم به جرات او را نویسندهای سیاسی بنامم که به غیر از موضعگیریهای صریح کلامی در باب موضوعات سیاسی روز دنیا، آثار مکتوب خود را نیز از این حیث بینصیب نگذاشته است.
بدرود آقای پل استر و برای تمام روایتهایی که برایمان ساختید، سپاسگزاریم
«سانست پارک» یکی از سیاسیترین رمانهای اوست که در آن به غیر از پرداختن به تبعات انتخاب فردی نظیر اوباما در آمریکا، به موضوع سانسور آثار نویسندگان و تهدید و حبس آنها نیز پرداخته است.
او در سال ۲۰۱۷ رهبری اپوزوسیون نویسندگان علیه «دونالد ترامپ» و مدیریت گروه دفاع از آزادی بیان را در مرکز «پن» آمریکا بر عهده گرفت.
استر در کتاب سانست پارک نوشت: «در فکر نوشتن مقالهای هستم، درباره اتفاقهایی که نمیافتد، زندگیهایی که سر نمیگیرد، و دنیاهای سایهواری که درست به موازات دنیایی که واقعی میپنداریم درگذر است.»
بدرود آقای پل استر و برای تمام روایتهایی که برایمان ساختید، سپاسگزاریم.
نویسنده: مهسا ملکمرزبان؛ مترجم/ منبع: بی بی سی
کانال عصر ایران در تلگرام